Alina Răducan
Ajung în liceu cu planuri mari și visuri mărețe, iar unii fac performanțe notabile în domenii diverse, printre care și chimia. Nu este de mirare că doctori, studenți la Oxford, sau profesori universitari au în CV numele Colegiului Național B.P. Hasdeu. Despre rezultate deosebite la olimpiade naționale și internaționale, concursuri de profil și performanță, despre cum arată viața unui elev de top într-un colegiu de prestigiu și despre atmosfera care îi face pe hasdeeni să fie în fruntea tuturor liceelor din țară, aflați dintr-un interviu acordat Scurt pe 2 de dna. profesor Viviana Găitanovici, coordonatorul și mentorul multor generații de olimpici la Chimie.
Alina Răducan: Colegiul Național B.P.Hasdeu ne-a obișnuit cu excelența, pe toate planurile. Care credeți că este secretul?
Viviana Găitanovici: Secretul reușitei în orice domeniu este, cred eu, același și constă, în primul rând în eficiența muncii în această echipă minunată profesor-elevi. Pentru ca echipa să funcționeze bine trebuie îndeplinite câteva condiții: elevul să fie foarte interesat de disciplina studiată și să aloce o mare parte din timpul său, pregătirii, profesorul să fie dispus să ofere timp și efort …practic nelimitate, iar între profesor și elev să existe o compatibilitate, o chimie care să fie la baza demersului lor comun.
A.R.: Dvs. predați chimia. Cu ce rezultatele ale elevilor C.N. B.P. Hașdeu vă mândriți cel mai mult?
V.G.: Toate rezultatele sunt importante, și nu este un răspuns formal. Aproape întotdeauna lucrez cu doi-trei copii odată, ajungem sa ne cunoaștem bine, sa ne legăm unii de alții, să ne bucurăm de pașii mici pe care îi facem împreună, de rezultatele celorlalți. Practic, dincolo de pregătirea științifică, acești copii învață să lucreze în echipă, să aprecieze efortul propriu și pe al celorlalți, se aleg cu prietenii pe viață, își construiesc caracterele și își proiectează un viitor bazat pe niște premize solide și pe valori puternice! Mă interesează mult mai mult pregătirea copiilor, cu tot ce înseamnă ea, decât concursurile propriu-zise. Așa au reușit să ajungă la rezultate remarcabile:
În 2000, George Iancu, medalie de argint la Olimpiada Internațională de Chimie din Thailanda, premiul I la Concursul C.D. Nenițescu al Universității Politehnice, dedicat olimpicilor. În prezent, George Iancu este medic chirurg primar la Spitalul Filantropia din București, doctor în științe medicale, lector univ. dr. la U.M.F. Carol Davila.
Cezar Comănescu a obținut în perioada liceului, premiul III la olimpiada națională, precum și calificare în lotul lărgit al României pentru Olimpiada Internațională. Premiul I la Concursul C.D. Nenițescu. În prezent, Cezar Comănescu este conf. dr. ing. la Universitatea Politehnica București.
Adrian Vișan și Iulia Gavrilă au reușit să obțină cate un premiu III la Olimpiada Națională de Chimie, ulterior au absolvit Facultatea de Farmacie, din cadrul UMF București.
Cezar Zăinescu a reușit performanța de a obține în fiecare clasă un loc de frunte în clasamentul Olimpiadei Naționale, în 2015 a intrat în lotul mare de pregătire pentru Olimpiada Internațională de chimie, iar prezent este student la Oxford. Gabriela Oprea, medalie de bronz la Olimpiada de Științe ale Pământului, faza internațională, după ce la faza națională a obținut premiul I. Acum este anul I la Oxford.
În prezent, echipa mea este formată din Corina Costea- locul 6 la Olimpiada Națională, Andreea Zotescu, Irina Pana, clasa a XI-a, Tudor Șerban și Eugen Piron, clasa a X-a. Eugen este un copil cu performante deosebite, reușind în clasa a IX-a să obțină medalia de argint la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori. Anul acesta a obținut premiul al II-lea la Olimpiada Națională, fiind al doilea în clasament și calificarea în lotul lărgit pentru faza internațională.
A.R.: Cât de greu este pentru un elev să ajungă la asemenea performanțe?
V.G.: Astfel de performanțe se ating foarte greu, în sute de ore de studiu individual, sau în echipă! Cu cat performanțele sunt mai înalte, cu atât copilul care le obține muncește mai mult, renunțând uneori la tot timpul lui liber. Dar ceea ce sacrifică acum se întoarce înzecit mai târziu, sub forma unor satisfacții profesionale, și nu numai, pe parcursul întregii sale vieți!
A.R.:De-a lungul timpului elevii dvs. au fost admiși, inclusiv la universități pe prestigiu din afara țării. Cum se poate ajunge la un asemenea nivel?
V.G.: Candidatul trece prin mai multe etape, iar una dintre condițiile foarte importante este recomandarea unui profesor, de preferință a mentorului acestuia. Aceste recomandări sunt minuțios verificate și trebuie făcute cu simț de răspundere. Uneori, recomandarea unui profesor care a trimis studenți valoroși de-a lungul timpului poate fi decisivă. Ultima și cea mai importantă etapă este interviul, o examinare cu profesor față în față, pe patru discipline, cu subiecte extrem de dificile.
A.R.: Ce le-ați spune elevilor de clasa a 8-a încercând să le povestiți despre posibila lor experiență în Hasdeu?
V.G.: Elevii de clasa a VIII-a trebuie să știe că este o mare realizare să ajungi să studiezi în C.N.”B.P. Hasdeu”! Nu mă refer numai la faptul că aici poți face performanță înaltă, acest lucru este accesibil doar câtorva elevi, dispuși să o facă! Mă refer la tot ce se întâmplă cu un adolescent în această școală pe parcursul celor patru ani. Transformările uimitoare, resursele informaționale și culturale la care are acces, toate activitățile ce implică acești copii prin ceea ce au ei mai bun și mai frumos duc la o modelare a spiritului, a conștiinței și a intelectului, ce conduc în final la tineri pregătiți să facă față societății actuale.